MĒS NODROŠINĀM NEIEROBEŽOTU PIEEJU INFORMĀCIJAI
UN LABU LASĀMVIELU ATPŪTAI
Bibliotēkas paziņojumi:

20 Francijas dizaina ikonas. Dialogs

Papildināts 2014. g. 08. jūlijā
FOTO / VIDEO / PDF / POWERPOINT
drukāt
20 Francijas dizaina ikonas. Dialogs

No 5.jūlija līdz 3.augustam Kuldīgas Mākslas nams aicina kuldīdzniekus un pilsētas viesus aplūkot izstādi „20 Francijas dizaina ikonas. Dialogs”, tie ir spēcīgākie 20. un 21. Gadsimtā, franču dizaina skolas, radītie objekti.

Izstāde uzdod jautājumus par saikni ar attēlu, kas vairāk kā jebkad ir visuresoša dizaina pasaulē un kuru Rietumu sabiedrībā saprotam daudz plašākā nozīmē. Kas konkrētam izstrādājumam piešķir ikonas statusu – vēsture, arvien pieaugošs pieprasījums tirgū, slava, popularitāte lietotāju vidē vai amatieru atzinība? Bez šaubām, ka tas viss kopā. Nenoliedzami, tā ir arī priekšmeta spēja vizuāli simbolizēt savu laiku, nereti atvirzot otrajā plānā objekta praktisko funkciju. Dizaina kritiķes Klēra Faijola (Claire Fayolle) un Hloē Braunšteina (Chloé Braunstein) uzskata, ka šodien vairs netiek vaicāts, vai priekšmets ir lietojams un vai no tā var gūt kādu labumu, bet gan, vai kāda priekšmeta detaļa var apliecināt pasauli vai runāt par to un sevi. Piemēram, izstādē apskatāmā Filipa Starka (Philippe Starck) citronspiede „Juicy Salif” ir uztverama gan kā skulptūra, gan kā praktiski lietojama ierīce. Citronspiedes ražotājs „Alessi” pat ieteica izveidot tās zeltīto sēriju, kas ierobežotā daudzumā tika laista klajā 2000. gadā un drīzāk tiek turēta plauktā, nevis izmantota ikdienā.

Izstāde „20 Francijas dizaina ikonas” aicina izpētīt visus pazīstamākos franču dizaina darbības laukus – sākot no Filipa Starka līdz Oram Ito (Ora-Ito), no Ronana Buruleka (Ronan Bouroullec) līdz Patrikam Žuēnam (Patrick Jouin). Francijas dizains ir kļuvis slavens ar tā spēju ieviest ko jaunu, radoši izmantot sava laika attīstītākās tehnoloģijas un inovatīvus materiālus, tādējādi raksturojot valsti, kurā inženierzinātnei, radošumam un mākslai ir būtiska nozīme.

DIALOGS

Organizatori pauda vēlēšanos, lai ceļojošai izstādei Latvijā būtu ne tikai dekoratīvs raksturs, bet arī izglītojoša nozīme. Tādēļ viņi ļoti atsaucīgi uzņēma Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja piedāvāto sinerģijas variantu, kurā tiek iesaistīti Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) mācību spēki – asociētā profesore Barbara Ābele un lektors Ervīns Pastors kopā ar Funkcionālā dizaina apakšnozares 1. un 2. kursa studentiem.

Studenti savā mācību procesā veica izpēti un sniedza savu „lasījuma” versiju par kādu no leģendārajiem izstādes objektiem. Labākie darbi tika iekļauti izstādes ekspozīcijā. Sadarbībā ar LMA pasniedzējiem un studentiem izstādei tika izveidots oriģināls iekārtojums, kur objekti tika grupēti nevis saskaņā ar to tapšanas hronoloģiju, bet atbilstoši to pielietojuma tematiskai ievirzei – iela, kafejnīca, cirks, māja, kabinets, buduārs. Arī mēs ikdienā vienlaicīgi lietojam dažādos laikos tapušus priekšmetus. Izstādes eksponāti ir papildināti ar videofilmu demonstrējumiem par slavenajiem franču dizaineriem (Filipu Starku, brāļiem Burulekiem un citiem) ( Inese Baranovska, DMDM vadītāja).

Izstādi piedāvā Francijas institūts Latvijā.

FOTO