MĒS NODROŠINĀM NEIEROBEŽOTU PIEEJU INFORMĀCIJAI
UN LABU LASĀMVIELU ATPŪTAI
Bibliotēkas paziņojumi:

OĻEGA TILLBERGA IZSTĀDE “PALI”

FOTO / VIDEO / PDF / POWERPOINT
drukāt
OĻEGA TILLBERGA IZSTĀDE “PALI”

Instalācija “Pali” pirmoreiz izstādīta galerijā “M6”, Rīgā 1994. gadā, vēlāk iekļauta personālizstādē “Konjunktūra”, kurā kļūst par centrālo darbu. Neskaitāmu sarūsējušu spaiņu sanesumu iekļauj balti palagi, veidojot Latvijas mākslas klasiķa Vilhelma Purvīša raksturīgajā krāsu paletē ieturētu telpisku gleznu. Mākslinieks komentējot šo darbu, vedina domāt par cilvēku likteņiem, kuri kā ūdens izlīst caur sarūsējušajiem spaiņiem. Baltie palagi kļūst par uzticamiem lieciniekiem gan cilvēka dzīves sākumam, gan beigām, savukārt vecie spaiņi kļūst arī par sava laikmeta liecību. Deviņdesmito gadu sākumā tie tiek savākti O. Tillberga regulārajos klaiņojumos pa mazdārziņiem un nomaļām pilsētas teritorijām. Šoreiz, rekonstruējot instalāciju “Pali”, spaiņu vākšanā, izmantojot sociālos tīklus, tiek iesaistīti Latvijas iedzīvotāji, kas ļauj mākslinieka darbam kļūt par kolektīvas pieredzes rezultātu.

O. Tillbergs ir viens no ievērojamākajiem 80./90. gadu “robežpārkāpēju“ paaudzes māksliniekiem, kas drosmīgi eksperimentē ar jaunām izteiksmes formām, pārkāpjot tam laikam ierastās mākslas robežas, kā arī vairākkārt ievijot savos darbos sociālpolitisku kritiku.

Tomēr pārsvarā O. Tillberga darbi ir veidoti kā poētisku tēlu konstrukcijas, kurās eksistenciālas izjūtas savijās ar pārdomām par universālām vērtībām, pievienojot viegli patinētu atmiņu pārklājumu. Milzīgas kāpostu skābējamās mucas, sarūsējušas metāla plāksnes, veci ekskavatora kausi, lidmašīnas dzinējs, hidrauliskā spiede, ar mašīneļļu notrieptas virsmas, dzīvnieku skeleti, zārki, lidmašīnas un kūtsmēsli kļūst par mākslinieka izejmateriālu un pārtop monumentālās instalācijās, kurās faktūras raupjuma un sajūtu trausluma sadursme kļūst nenovēršama, radot smeldzīgu spriedzi un spēcīgu pēcsajūtu.

Izstāde tapusi sadarbībā ar Latvijas Laikmetīgās mākslas centru un izstāžu cikla “Divdabis” kuratorēm Solvitu Kresi un Diānu Popovu.

Foto: Uldis Pētersons